Intervju med Inger Lise Hølto

Inspektør Inger Lise Hølto

Vi gikk gjennom gangen inn på kontoret, forbi kontordamene, gjennom korridoren. Der satt hun og spiste lunsj med de andre lærerne. Hun så oss og vi gikk inn på kontoret hennes. Hun gikk for å hente en stol til. Imens så vi på kontoret hennes. Det var koselig. Det var bilde av en søt hund, og vinduet på kontoret hennes gikk rett ut til skolegården. Vi intervjuet henne i friminuttet fordi hun hadde en ganske hektisk hverdag. Det så ut som hun likte at vi intervjuet henne.

Vi spurte henne hva en inspektør gjør. Hun måtte tenke seg nøye om før hun svarte. Det var tydelig at hun synes det var et vanskelig spørsmål. Etter hvert svarte hun at det var litt som å være rektor. Hun sa hun er litt som en rektor for 5-7 trinn og at hun hjelper elevene og ser på prøver med rektor. Det Inger Lise liker best med å være inspektør er at hun jobber på Vinderen skole, og at hun har en variert hverdag der hun kan gjøre mye forskjellig. En vanlig dag for Inger lise; Først spiser hun frokost med de andre lærerne. På jobben gjør hun mye forskjellig, men til vanlig går hun i litt møter og ser litt rundt i klasserommene.

Hvorfor valgte du å bli inspektør?

-Jeg jobba før som lærer, men jeg ville jobbe et hakk over hvis, du skjønner hva jeg mener. Å planlegge og bestemme over hvordan vi skal gjøre det på skolen. Først studerte jeg fire år for å bli lærer og etter det fikk jeg fri fra skolen ett år for å studere på BI for å bli inspektør.

Hva er en bra egenskap en inspektør har?

-Det viktigste tror jeg nok må være å være glad i mennesker og flink med mennesker. For eksempel hvis en lærer er veldig sint kan de komme til meg så kan jeg hjelpe dem.

Inger Lise har jobbet som lærer, i butikk, og på skisenter før hun ble inspektør. Hun smilte litt da hun fortalte om da hun jobbet på skisenteret. Hun sa hun synes det var gøy og bare kunne stå på ski og passe på i ski-bakken. Det en inspektør gjør for at skolen skal virke er at de har en plan for skolen. Og de må spå fremtiden for å se hva elevene trenger å lære.

Var det noen som påvirket deg til å bli inspektør?

-Ingen som har gjort det, men jeg har alltid likt skolen og å være elev. Så derfor ville jeg fortsette og jobbe på skolen også liker jeg å være leder.

Vi spurte Inger Lise hva forskjellen på skolen nå og før var. Hun måtte tenke seg nøye om på dette spørsmålet. Inger Lise tror den største forskjellen fra når hun gikk på skolen og skolen nå er at når hun gikk på skolen pugget de mye mer og nå driver vi mer med metakognisjon. Nå jobber vi også mer med og finne ut av hvordan vi skal regne.

Vi spurte også Inger Lise om hun syntes at det var bra at elevene gjør sånn som nå. At vi intervjuer henne og litt forskjellig. Hun syntes det var bra at vi gjør sånn, man lærer mye nytt og det er fint at man kan gjøre noe annet enn å bare sitte på stolen og lære, men gjøre litt annet også.

5 kjappe med Inger Lise Hølto:

Mat - Salater

Drikke - Hvitvin (vann)